2016 m. gruodžio 28 d., trečiadienis

Šeimos vaidmenų sąrašas klasikinėje ir egalitarinėje šeimose


Arūno Maniušio nuotr.
Šeimyniniame gyvenime vyras ir žmona atlieka tam tikrus vaidmenis, kurių tinkamas pasiskirstymas sukuria santykiuose tvarką. Galima sakyti, kad vaidmuo išreiškia dinaminį statuso aspektą. 
Sudėtingai pasakyta?  Pateiksiu pavyzdį.  Tarkim tu šeimoje turi šeimininko statusą.  Vadinasi, tu atlieki šeimininko vaidmenį.

Vaidmenys nustato ir priskiria: „Kas?“ „Kur?“ „Kada?“ ir kokia seka turi veikti kiekvienas iš šeimos narių, būdami santykiuose.  Tai reiškia, kad vaidmenų priskyrimas išreiškia troškimus, įsitikinimus, jausmus, nuostatas, vertybes ir veiksmus, kurių tikimasi iš partnerio, arba kurie jam yra priskiriami.
Tarkim, žmona iš vyro laukia jo seksualinio troškimo pasireiškimo tam tikru būdu ir tam tikru laiku.  Jei vyras to neatlieka žmonos pageidaujamu būdu, ji ims piktintis, nes įsivaizduoja (net yra įsitikinusi), kad jis privalo būtent taip elgtis.
Kokie vaidmenys paprastai yra atliekami šeimoje?
1.   Atsakomybė už materialinį šeimos aprūpinimą. Tradiciškai laikoma, kad šį vaidmenį atlieka vyras, tačiau šiais laikais daug moterų jį perima, arba darbuojasi ir uždirba pinigus abu sutuoktiniai.


2.   Šeimininko/šeimininkės vaidmenys paskirsto, kas perka,  kas gamina, kas ką daro.

3.   Atsakomybė už vaiko priežiūrą (turima omeny, kad vaikas dar mažas). Tradiciškai tuo rūpinasi moteris. Kol vaikutis dar visai mažas moteris net ir fiziologiškai atitinka šią rolę, nes tik ji gali kūdikį maitinti krūtimi.


4.   Vaiko auklėjimas. Kai vaikas paauga, jį reikia auklėti. Ir čia tėvų kaip auklėtojų vaidmuo priklauso nuo vaiko lyties: jei šeimoje berniukas, tai auklėti turi tėvas, jei mergaitė - tai mama. Nors, tiesą sakant, auklėti turi abu tėvai. Mama sūnų moko suprasti moteris, o tėtis moko dukrą suprasti vyrus.


5.    Seksualinis partneris. Na žinoma, kaip gi be seksualinio partnerio.

Aukščiau išvardinti penki sutuoktinių vaidmenys yra tradiciniai ir yra naudojami taip vadinamoje tradicinėje šeimoje.  Labiau pažengusi šeima yra vadinama egalitarine. Joje egzistuoja dar keturi papildomi vaidmenys.

6.   Pramogų organizatorius.  Kažkas šeimoje turi organizuoti pramogas. Kalba eina apie šeimyninį vaidmenį! Pramogos ne tik tėčiui. Ir  ne kiekvienas sau atskirai kažką susigalvoja.  Pramogų organizatorius siūlo ir ruošia pramogas visai šeimai, kas yra žymiai sunkiau.


7.   Šeimyninės subkultūros organizatorius. Šį vaidmenį atliekantis sutuoktinis kuria namų „psichologinį klimatą“, kitaip sakant „psichologinę kultūrą“. Tai elgesio normų, vertybių visuma, kuri egzistuoja toje šeimoje. Ir visa tai sukuria  iš dviejų atskirų individų bendrąjį „Mes“. Tai įeina į šeimyninės subkultūros organizaciją.


8.    Atsakomybė už giminystės ryšių palaikymą.  Šio vaidmens atlikėjas turi sekti, kad, iš vienos pusės, šeimos ryšiai egzistuotų, o iš kitos pusės, kad jie būtų dozuoti. Galima įsivaizduoti, kad uošvės atvykimas į vieno kambario butą su vaiku dvejiems metams, šeimos gyvenimą pavers pragaru. Kažkas turi labai taktiškai, protingai reguliuoti tuos santykius.


9.   Šeimyninio psichoterapeuto vaidmuo.  Tai reiškia, kad vienas iš sutuoktinių, reikalui esant, kitą išklausys, nuramins, paguos, pasakys, kad viskas bus gerai ir pan. Paprastai moteris tai daro instinktyviai. Ji supranta, kad net pačiam stipriausiam vyrui Tarzanui, kai kada, pakovojus džiunglėse, padaužius vėzdu mamutą, tiesiog būtina paverkšlenti: „Ui...ui...kojytę susižeidžiau... Žiūrėk, tigras į rankytę įkando...“.  Papūtus jau nebeskauda. Tai normalu, nes kiekviename iš mūsų gyvena  trys ego būsenos Tėvas, Suaugęs ir Vaikas.
O dabar įsivaizduokit, kas bus, jei vyras orientuosis į klasikinį šeimos modelį (penki vaidmenys), o žmona - į egalitarinį (devyni vaidmenys). Negavusi jai reikalingų vaidmenų namuose, žmona (ar priešingai) gali pradėti jų ieškoti iš šalies.
Šį kartą išvardinau šeimose egzistuojančius vaidmenis.  Rytoj pakalbėsim apie tai, kaip sutuoktinių skirtingi įsivaizdavimai, kaip turi būti atliekami vaidmenys,  gali sukelti konfliktą.

Paruošta pagal S. Kovaliovą iš video laidos "Šeimyninės gerovės apibrėžimas arba kontraktas laimei- 2"

1 komentaras:

  1. Sveiki, mano gerbiami žiūrovai, mano vardas JESSICA JENKINS, aš esu iš (FLORIDA, JUNGTINĖ VALSTIJOS VALSTIJOS) Labai džiaugiuosi galėdamas pasidalinti šiuo nuostabiu liudijimu, man buvo įskaudinta ir sudaužė širdis, kai vyras paliko mane su mūsų vaiku, aš buvau sutrikusi ir nežinojau ką daryti, aš jį labai mylėjau, stengiausi viską, ką galėjau, kad jį sugrąžinčiau, bet visos mano pastangos buvo bergždžios, vieną ištikimą dieną paaiškinau savo problemą savo draugei, o ji man papasakojo meilės burtų ratukas, vadinamas "LORD ALAGHODARO", kuris taip pat pastojo, kai ji ieškojo vaiko, aš niekada netikėjau burtais, bet pabandžiau, ar viskas pagerės, susisiekiau su LORD ALAGHODARO per kontaktinę informaciją mano draugas davė man, po kelių valandų man atsakė burtininkas, liepė pasilikti ir davė nurodymus, ką daryti, ir aš padariau tiksliai taip, kaip liepė, mano didžiausiai nuostabai, mano vyras, kuris man neskambino. labai 3 m., paskambino man ir pradėjo atsiprašinėti už visas skriaudas, kurias padarė man ir maldavo e kad jis nori grįžti namo su manimi ir vaikais, dabar jis mane mylėjo labiau nei bet kada anksčiau, mano gerbiami žiūrovai, broliai ir seserys, jei turite kokių nors problemų, susisiekite su juo ir aš duosiu 100% garantiją, kad jis išspręs jūsų problemos. tai jo kontaktai: Whatsapp: +1 424-571-9773 arba el. paštu: alaghodaroh@gmail.com

    AtsakytiPanaikinti