2016 m. gruodžio 6 d., antradienis

Žmogaus įsitikinimai yra savaime išsipildančios pranašystės


Arūno Maniušio nuotr.
Išsireiškimas, kad “įsitikinimai yra savaime išsipildančios pranašystės” yra taip dažnai kartojamas, kad net buvau užmiršusi šio posakio autorių.  O šios tiesos autorius – P. Vaclavik.  Jis pastebėjo, kad tai, ką gyvenime matome, kaip elgiamės, ką gauname priklauso nuo mūsų įsitikinimų.
Kaip tai veikia? Jei jūs galvosite, kad žmonės yra pikti ir linkę į apgavystes, tai sutikę žmogų, kuris su jumis gerai elgiasi, galvosite, kad jis veidmainiauja ir giliai viduje tik ir galvoja, kaip jus apgauti.  Šitaip manydamas jūs elgsitės su tuo žmogumi kaip su melagiu, o toks jūsų elgesys “privers” žmogų supykti.
Arba kitas pavyzdys, kaip įsitikinimai įtakoja tikrovę. Jei jūs galvosite, kad esate prastas vairuotojas, tai tokios mintys nepadės jums gerai vairuoti, o kaip tik “skatins” daryti klaidas.
Įsitikinimų reikšmę realybės formavimui akivaizdžiai įrodė vienas jau klasikiniu tapes eksperimentas.  Grupė psichologų mokykloje pravedė mokinių intelekto testavimą. Į “protingųjų” sąrašą buvo įrašyti keli mokiniai, kurie pagal testo rezultatus neturėjo ten būti.  Po pusmečio rezultatai nustebino pačius psichologus – beveik visi mokiniai, kurie “per klaidą” pateko į protingųjų sąrašą, padarė ryškią pažangą moksluose. 
Šį reiškinį galima labia paprastai paaiškinti – mokytojai žinojo apie tyrimo rezultatus ir susidarė savo nuomonę (įsitikinimą) apie kiekvieną mokinį.  Savaime suprantama, kad ta nuomonė priklausė nuo testo rezultatų.  Todėl natūralu, kad su mokiniais iš “protingųjų” sąrašo jie elgėsi kaip su gabiais.  O to užteko, kad  nepakankamus gabumus testo metu parodę mokiniai imtų spėriai gerinti mokymosi rezultatus.
Tokie tyrimai buvo kartojami daug kartų, ir visada rezultatai buvo tokie pat.  Vieno iš jų metu gabiuosius mokinius suskirstė į dvi grupes, ir paskyrė joms po mokytoją, vienam iš kurių buvo pasakyta, kad dirbs su ypatingai protingais vaikais, o kitam – kad jo klasės vaikai yra atsiliekantys.  Tyrimo rezultatas tiesiog šokiravo, nes antrosios grupės mokiniai po tam tikro laiko parodė ryškiai prastesnius rezultatus, nei pirmosios grupės mokiniai.

Kaip matome, jog vaikų sugebėjimų atsiskleidimui labai svarbi jiems reikšmingų žmonių nuomonė apie juos.
  Kuo geriau mokytojas (mama, tėtis) apie juos galvos, tuo geresnius rezultatus jie rodys. 
Pagal S.Kovaliovą
paruošė Linga
Psichologas padės! Paslaugos. Kontaktai

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą