Arūno Maniušio nuotr. |
Išsireiškimas, kad
“įsitikinimai yra savaime išsipildančios pranašystės” yra taip dažnai
kartojamas, kad net buvau užmiršusi šio posakio autorių. O šios tiesos autorius – P. Vaclavik. Jis pastebėjo, kad tai, ką gyvenime matome,
kaip elgiamės, ką gauname priklauso nuo mūsų įsitikinimų.
Kaip tai
veikia? Jei jūs galvosite, kad žmonės yra pikti ir linkę į apgavystes, tai
sutikę žmogų, kuris su jumis gerai elgiasi, galvosite, kad jis veidmainiauja ir
giliai viduje tik ir galvoja, kaip jus apgauti.
Šitaip manydamas jūs elgsitės su tuo žmogumi kaip su melagiu, o toks
jūsų elgesys “privers” žmogų supykti.
Arba kitas
pavyzdys, kaip įsitikinimai įtakoja tikrovę. Jei jūs galvosite, kad esate prastas
vairuotojas, tai tokios mintys nepadės jums gerai vairuoti, o kaip tik “skatins” daryti
klaidas.
Įsitikinimų
reikšmę realybės formavimui akivaizdžiai įrodė vienas jau klasikiniu tapes eksperimentas. Grupė psichologų mokykloje pravedė mokinių
intelekto testavimą. Į “protingųjų” sąrašą buvo įrašyti keli mokiniai, kurie
pagal testo rezultatus neturėjo ten būti.
Po pusmečio rezultatai nustebino pačius psichologus – beveik visi
mokiniai, kurie “per klaidą” pateko į protingųjų sąrašą, padarė ryškią pažangą
moksluose.
Šį reiškinį
galima labia paprastai paaiškinti – mokytojai žinojo apie tyrimo rezultatus ir
susidarė savo nuomonę (įsitikinimą) apie kiekvieną mokinį. Savaime suprantama, kad ta nuomonė priklausė
nuo testo rezultatų. Todėl natūralu, kad
su mokiniais iš “protingųjų” sąrašo jie elgėsi kaip su gabiais. O to užteko, kad nepakankamus gabumus testo metu parodę
mokiniai imtų spėriai gerinti mokymosi rezultatus.
Tokie
tyrimai buvo kartojami daug kartų, ir visada rezultatai buvo tokie pat. Vieno iš jų metu gabiuosius mokinius
suskirstė į dvi grupes, ir paskyrė joms po mokytoją, vienam iš kurių buvo
pasakyta, kad dirbs su ypatingai protingais vaikais, o kitam – kad jo klasės
vaikai yra atsiliekantys. Tyrimo
rezultatas tiesiog šokiravo, nes antrosios grupės mokiniai po tam tikro laiko parodė
ryškiai prastesnius rezultatus, nei pirmosios grupės mokiniai.
Kaip matome, jog vaikų sugebėjimų atsiskleidimui labai svarbi jiems reikšmingų žmonių nuomonė apie juos. Kuo geriau mokytojas (mama, tėtis) apie juos galvos, tuo geresnius rezultatus jie rodys.
Kaip matome, jog vaikų sugebėjimų atsiskleidimui labai svarbi jiems reikšmingų žmonių nuomonė apie juos. Kuo geriau mokytojas (mama, tėtis) apie juos galvos, tuo geresnius rezultatus jie rodys.
Pagal S.Kovaliovą
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą