Arūno Maniušio nuotr. |
Sakoma, kad moteris namuose laiko tris kampus, kai vyras, tuo tarpu – vieną. Tačiau dažnai būna nelengva sudiriguoti gražius ir harmoningus šeimos santykius.
Nelauktai netikėtai, kartais visai tuščioje vietoje įsiplieskia kivirčo ugnis, sududena barnio griaustinis. Ir kaip viską sureguliuoti, kai šeiminykščiai rodo savo ožius, pro atvirus vartus neina, paprasčiausių paaiškinimų negirdi.
Kviečiu stabtelėti ir pasižiūrėti, ar viską darome tinkamai. Gal kokiu nevykusiu žodžiu užtvenkiame darnaus šeimos gyvenimo srautą. Pateiksiu dažnai pasitaikančius netinkamo bendravimo pavyzdžius.
Supykusi dėl artimo netinkamo elgesio paprastai nori jam pasakyti, ką apie jį ( arba ją) galvoji. Norom nenorom išsilieja įžeidūs apibūdinimai.
Štai dukrytė išpylė ant stalo pieną. Net nepajunti, kaip imi bartis: „Žioplė! Vėl žaidei prie stalo! Kiek tau galima sakyti, kad sėdėtum ramiai!”. Sūnus, prilindęs prie kompiuterio, ėmė važinėti mašinyte per klaviatūrą. Taip ir nori užduoti jam per minkštą vietą: „Begėdi, kur reikia žaisti su mašinytėmis?! Tu niekada neklausai!“. Vyras išmėtė kelnes ir kojines ant kėdės ir grindų : „Tinginys! Tu niekada nepadedi daiktų į vietą!“
Ar šiuose pavyzdžiuose pažinai save? Greičiausiai, taip!
Suprantamas tavo rūpinimasis tvarka ir pyktis, kai artimieji ima aikštytis, net įsižeidžia, vietoj to, kad ramiai ir greitai viską sutvarkytų.
Trumpam ištrūkim iš namų ir pasižiūrėkim, kokį kalbinį pavyzdį, kurio pagalba galima kryptingai paveikti pašnekovo veiksmus, sumodeliavo neurolingvistinio programavimo specialistai.
Jie stebėjo žmonių, pripažintų geneliais komunikatoriais, bendravimo ypatumus, surado tam tikrus dėsningumus, ir juos sudėjo į paprastą, visiems lengvai prieinamą schemą.
Ir svarbiausia, kad žmogus, iš kurio tikimės atitinkamų veiksmų, ne tik kad neįsižeidžia, bet mielai vykdo nurodymus.
Sakysit, taip nebūna? Dar ir kaip būna!
Tai koks gi tas stebuklas? Tai kalbinė schema, kurią dėl jos veiksmingumo vadina geležine ranka su aksomine pirštine. Ji susideda iš keturių punktų, kuriuos turėtum prisiminti ir taikyti situacijose, kai tavęs netenkina artimųjų elgesys.
1/ Įvardink elgesį arba situaciją;
2/ Pasakyk, kokias pasekmes sukelia toks elgesys;
3/ Papasakok, kaip tu jautiesi dėl tokio elgesio ir pasekmių, o taip pat įvardink taip pasielgusio žmogaus jausmus, kuriuos, savaime suprantama, jis jaučia;
4/ Pasakyk, ko tu norėtum.
2/ Pasakyk, kokias pasekmes sukelia toks elgesys;
3/ Papasakok, kaip tu jautiesi dėl tokio elgesio ir pasekmių, o taip pat įvardink taip pasielgusio žmogaus jausmus, kuriuos, savaime suprantama, jis jaučia;
4/ Pasakyk, ko tu norėtum.
O dabar grįžkim į namus ir išbandykim, kaip teisingai kalbėtumėm išvardintose situacijose.
Dukrytė išpylė ant stalo pienuką.
-Tu išliejai pienuką (1). Ant stalo atsirado bala, ir aš, o taip pat ir tu, sėdėdamos prie stalo, galime išsitepti savo rūbus (2). Tai mane nuliūdintų. Esu tikra, kad ir tau pačiai nepatiktų šlapia suknytė (3). Siūlau kuo greičiau paimti kempinėlę ir švariai nuvalyti stalą (4).
-Tu išliejai pienuką (1). Ant stalo atsirado bala, ir aš, o taip pat ir tu, sėdėdamos prie stalo, galime išsitepti savo rūbus (2). Tai mane nuliūdintų. Esu tikra, kad ir tau pačiai nepatiktų šlapia suknytė (3). Siūlau kuo greičiau paimti kempinėlę ir švariai nuvalyti stalą (4).
Sūnus žaidžia su mašinyte ant tavo kompiuterio.
-Tu važinėji mašinyte ant kompiuterio (1). Tai gali sugadinti kompiuterį, ir aš nebegalėsiu juo naudotis, o tu nebegalėsi žaisti kompiuterinių žaidimų (2). Man dėl to bus liūdna, ir esu tikra, kad tai tave taip pat nuliūdins (3). Todėl su mašinyte važinėk ant grindų, ant stalo ar ant kėdžių, bet ne ant kompiuterio.
Vyras išmėtė savo daiktus po kambarį.
-Tu palikai kelnes ir kojines ant kėdės ir ant grindų (1). Dabar aš negaliu atsisėsti ant tos kėdės, o jei atsisėsčiau, suglamžyčiau tavo rūbus (2). Man nemalonu, kai kambarys netvarkingas, esu tikra, kad ir tau nemalonu būti sujauktoje patalpoje. Be to tau bus pikta, jei ryte rasi sulamdytas kelnes (3). Siūlau surinkti daiktus ir padėti juos į vietą (4).
-Tu važinėji mašinyte ant kompiuterio (1). Tai gali sugadinti kompiuterį, ir aš nebegalėsiu juo naudotis, o tu nebegalėsi žaisti kompiuterinių žaidimų (2). Man dėl to bus liūdna, ir esu tikra, kad tai tave taip pat nuliūdins (3). Todėl su mašinyte važinėk ant grindų, ant stalo ar ant kėdžių, bet ne ant kompiuterio.
Vyras išmėtė savo daiktus po kambarį.
-Tu palikai kelnes ir kojines ant kėdės ir ant grindų (1). Dabar aš negaliu atsisėsti ant tos kėdės, o jei atsisėsčiau, suglamžyčiau tavo rūbus (2). Man nemalonu, kai kambarys netvarkingas, esu tikra, kad ir tau nemalonu būti sujauktoje patalpoje. Be to tau bus pikta, jei ryte rasi sulamdytas kelnes (3). Siūlau surinkti daiktus ir padėti juos į vietą (4).
Na, kaip? Juk toks pokalbis skamba visai kitaip ir nežemina žmonių, kuriems pasakai apie jų netinkamą elgesį. Pašnekovai lieka atviri ir yra linkę pasielgti taip, kaip tu pasiūlai.
Beje, ši schema tinka ne tik bendravime su savo šeimos nariais, bet ir su kitais žmonėmis, kai tau norisi jų elgesį pakreipti tau tinkama linkme.
Tarkim, nepažįstamų žmonių susitikime draugė pasakoja su tavimi atsitikusią nemalonią istoriją. Savaime suprantama, tau tai nepatinka. Naudodamasi schema, tu gali jai pasakyti:
-Tu pasakoji nepažįstamiems žmonėms nemalonią istoriją, atsitikusią su manimi (1). Žmonės gali susidaryti negerą nuomonę apie mane, beje, jie gali negerai pagalvoti ir apie tave. Tai, kaip supranti, mane nuliūdins. Manau, kad ir tau pačiai bus nesmagu (3). Todėl, prašau, ateityje nepasakok nepažįstamiems apie mane, nesuderinusi su manimi (4).
-Tu pasakoji nepažįstamiems žmonėms nemalonią istoriją, atsitikusią su manimi (1). Žmonės gali susidaryti negerą nuomonę apie mane, beje, jie gali negerai pagalvoti ir apie tave. Tai, kaip supranti, mane nuliūdins. Manau, kad ir tau pačiai bus nesmagu (3). Todėl, prašau, ateityje nepasakok nepažįstamiems apie mane, nesuderinusi su manimi (4).
Kaip matai, tai ne tik paprasta, bet ir išlaikomi draugiški santykiai su pašnekovu. Kviečiu išmokti šią nedidelę, tačiau veiksmingą kalbinę gudrybę ir ja sėkmingai naudotis.
Linga
Rašant straipsnį pasinaudota medžiaga iš S. Kovaliovo knygos "Sėkmingo vadovavimo NLP".
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą